فلسفه نقصان و ضرر بنده از طرف خدا
خداوند، حکیم است و آنچه از او به ظهور مىرسد از سرچشمه حکمت ومصلحت جارى مىشود. بنابراین اگر نقصان و ضررى نیز متوجه انسان مىگردد،از حکمت و مصلحتى پنهانى برخوردار است، گرچه آدمى به سببِ علم اندکش ازآن مصالح بىخبر است.
گفت «بابا فَرَج» که بد خود نیست |
وانچه بد دیدهاى تو آن بد نیست |
از حکیم اى عزیز بد ناید |
هر چه او کرد آنچنان باید |
شبسترى
بنابراین، «نقصان» نیز همانند «زیادت» و «ضرر» نیز مانند «نفع» از طرف خدابوده و همه در مسیر خدمت انسان و به خاطر مصالحى و براى پرورش او و سیراو به طرف تکامل است.
هرچه در خلق، سوزى و سازى است |
اندر آن مر خداى را رازى است |
اى بسا شیر، کان تو را آهوست |
وى بسا درد کان تو را داروست |
حکم و تقدیر او بلا نَبُوَد |
هر چه آید به جز عطا نَبُود |
سنایى
به قول ویِن دایر:
اگر معتقد باشید که خدا، هنگامِ مصیبت و گرفتارى به یاریتان خواهد شتافت،و یا اینکه هر درد و رنج به اندازه سرور و شادمانى منشأ الهى دارد، در اینصورت، درد و رنج و یأس و نومیدى از شما دور خواهد گشت.
ویلیام بلیک در عبارت زیر در وصفِ شناخت خدا و اینکه چگونه ذهنکیهانى در هنگام بحران و مصیبت به یارىمان مىشتابد مىگوید:
گِل وجودِ انسان را از غم و شادى سرشتهاند و وقتى این واقعیت را به درستىبشناسیم از بحرانهاى زندگى به سلامت خواهیم گذشت. دست طبیعترشتههاى غم و شادى را در هم تنیده است، تا جامهاى براىِ روح عالى ومتعالى ما فراهم کند.(26)
ویل دورانت نیز در اینباره چنین مىگوید:
آنکه تمام اشیا را در سیرِ خود مجبور مىبیند، لب به شکایت نمىگشاید؛ زیرااو اشیا را از نظرِ ابدیت نگاه مىکند، و مىداند که بدبختىهاى او در نظام کلىعالَم، بدبختى نیستند، زیرا ترکیب و تتابعِ ابدى عالَم را صحیح مىداند. با اینافکار و تصورات، شخص، خود را از لذات متغیر و ناپایدار دور مىسازد و بهسکوت و آرامش برترى مىرسد که در آن، تمام اشیا را اجزاء یک نظم ابدىمىبیند، یاد مىگیرد که چگونه بر ناملایمات بخندد و خواه در حال و خواه درهزار سالِ دیگر به حق خود برسد، راضى خواهد بود.(27)
شکسپیر نیز مىگوید:
مصیبت، محاسنى دارد، گرچه زشت صورت و زهرآگین است ولى در مغزخود گوهرى را نهفته دارد.(28)
هرچه بر تو آن کراهیّت بُوَد |
چون حقیقت بنگرى رحمت بُوَد |
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |